måndag 1 april 2013

Nytt projekt i Jumkil


Glad Påsk!

Utöver det tvångsmässiga högtidsfrossandet i framförallt lamm och lösviktsgodis så är höjdpunkten med även denna helg just "ledighet". Denna gång så var jag allt annat än ledig och tog därför med mig datorn i bagaget och styrde kosan mot familjens ägor ute på landsbygden.
Huset ligger norr om Norrtälje och i mitt huvud är detta = Uppsala. (Vilket är helt fel, då det är i princip lika långt till Uppsala som till Stockholm men vem bryr sig när känslan säger något annat).
Efter samtal med Fröken V så möttes vi upp på centralstationen och begav oss mot Jumkil.

Sockerbakis men taggad pulsade vi fram i förvånansvärt mycket snö till några riktigt maffiga block!
Psyket för "semi-highballs" var inte på topp... en sån här dag hade jag hellre köttat på omöjligt hårda grytproblem mest för att ha en bra ursäkt att ligga mer på paddan än att faktiskt hänga på stenen.
Jag ville lixom ta ut mig i kroppen utan att behöva engagera mig mentalt…

Som svar på mina böner bredde några normalhöga boulders ut sig lite längre in i skogen och vi kände på "Kritmålad", en ganska hård 6c+ med kylskåps-start sittandes med en häl i princip jämte vänster hand. Riktigt roligt problem med ett krux-flytt som går ut på att deadpointa en ganska hyfsad men tunn höger-crimp.
Framstegen från första försöket till att skicka den är vad jag önskar ska ske med alla mina framtida projekt! Stel och kall, tung och trött så svor jag över att ens etablera starten på denna för att inte tala om kruxet!
Därför extra roligt när man vinner kampen mot kroppen och plötsligt känner sig rörligare, starkare och i kontroll…



På grannblocket till höger om kritmålad går "Underdog". Juggar (!) men riktigt kassa fötter! En pinch-stark (eller lång) person kan säkert lätt dansa sig igenom kruxet på denna men är det något jag inte är så är det just: pinch-stark och definitivt inte lång…
Ett riktigt fint, kort men varierat problem som jag vill tillbaka till (gärna med ett knäskydd då jag tror att en knee-bar är kortmansbeta deluxe på denna)!


Ännu en riktigt skön dag ute på stenen! Tågresan hem från Uppsala spenderades tidseffektivt åt studier då en vecka med en handfull deadlines väntar men ack så mycket lättare till sinnet med vetskapen om att jag tagit tillvara på guldvädret och fått klämma på kall sten, den bästa av belöningar!

Inga kommentarer: